2012. május 7., hétfő

gázfejlődés, rotortisztítás

A 20 literes külső szűrője (Eheim 2032) takarítás-feltöltés után pár napig még időnként hangos pezsgéssel szokott magából levegőt eregetni, aztán szépen elfogy belőle a buborék, és csöndben forgatja a vizet. Pofozgatással szoktam siettetni a folyamatot.

Nemrég figyeltem föl arra, hogy néhány hét halk működés után két-három naponként megint sistereg benne a levegő, köpködi a cső végén a buborékot, mintha valahonnan levegő került volna a szűrőbe. Mivel a tömítettséggel nincs gond, ezért csak arra gyanakodhatok, hogy a szűrő tartályában keletkezik a gáz, és mivel még nem hallottam ilyesmiről, kétlem, hogy rendes üzemi állapotra utalna.

Tegnap megnéztem, mi a helyzet belül. A szivacsok kb. 20%-osan voltak elkoszolódva, nagyobb darab bomló szerves hulladékot nem találtam benne. (Talán ez lehetett volna az egyik oka a gázképződésnek.)

Ha már szétszedtem fölöslegesen a szűrőt, egy régi fogkefével kitakarítottam a rotorházat is, elég sok kosz rakódott le benne.

Van ötleted, hogy milyen gázt termel a szűrőm?

2 megjegyzés:

  1. Fura egy picit, hogy ha gázfejlődés van, akkor az miért jár hanghatással. Ez azt jelenti, hogy nem tud szép lassan távozni, hanem felgyülemlik, némi túlnyomás alakul ki, majd távozik a gáz.
    A másik lehetőség talán, hogy esetleg a tisztítás során a szivacsba záródott levegő nem tud azonnal távozni.
    Mindkét lehetőség csak akkor életképes, ha a szivacsok már eléggé elhasználódtak és belül a pórusaik eltömődhedtek.
    Ezen kívül egyszer volt egy olyan esetem, hogy a tapadókorongok elhasználódtak és a szűrő felfelé "rezegve" elérte a vízszintet.

    Üdv,
    Gy

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A hanghatás akkor jelentkezik, amikor a tartályban a gázbuborékot beszippantja a rotor, és kinyomja a csövön át az akváriumba. A tartály tetején van ugyan a szivattyú, de nem kúpos a tartály, így a levegő egy ideig megállhat benne úgy, hogy nem éri el a rotorházat.
      A szivacsba záródást jelentős méretű szivacs hiányában elvetném. Csak kerámiagolyó és perlonvatta van a szűrőben, meg egy pár centi vastag gyűrű alakú nagyon nagy lyukú szivacs, abban nem tud levegő megállni.
      A felszínre vetődő szűrő is csak belsőnél fordulhat elő.
      A rejtély továbbra is megoldatlan...

      Törlés